čtvrtek 15. února 2018

Františka Pečeného touha po dokonalosti




„Navrhování tvarů a vzorů kvalitního lisovaného skla užitkového vyžaduje nejen dokonalého umělce, ale i znalce výroby lisovaného skla,“ napsal v roce 1957 František Kotšmíd v publikaci Výroba lisovaného skla.
Obě podmínky v sobě vrchovatě spojoval František Pečený (1920-1977), sklářský výtvarník spojený zejména se sklárnou v západočeské Heřmanově Huti, kde po třicet let zastával roli podnikového výtvarníka a návrháře. Jeho tvorba, kterou právě představuje Západočeské muzeum v Plzni, je názornou ukázkou toho, jak vysokou výtvarnou úroveň mělo české sklo od čtyřicátých do sedmdesátých let. Sériově vyráběné skleněné artefakty – vázy, mísy, popelníky, sklenice, zkrátka sklo stolní i dekorativní - vystavené v plzeňském muzeu vyvolávají u návštěvního staršího data narození jistě zvláštní nostalgický pocit, neboť si je pamatují z každodenního setkání. Tenkostěnné sklenice s rozličnými barevnými vzory, které navrhoval počátkem sedmdesátých let, měla snad každá domácnost v Československu.
Pochopitelně část vystaveného skla je spojena s dobovou estetikou, ale část dobu svého vzniku přesahuje a směřuje k nadčasově dokonalému tvaru. Taková je například trojboká souprava z roku 1955, vystavovaná později na světové výstavě EXPO v Bruselu (1958) či na reprezentativní výstavě československého skla v Moskvě (1959), dodnes okouzlující svou dokonalou jednoduchostí, dodnes inspirativní.
Později se v tvorbě Františka Pečeného prosazují organické tvary, ale také třeba inspirace op artem. Nutkavé hledání dokonalého tvaru představuje na výstavě množství kreseb, které se dochovaly v umělcově pozůstalosti – kresby v náčrtnících, skicářích, ale i na útržcích nepotištěných okrajů novin. Vše, co Pečenému kolovalo myslí, muselo být zaznamenáno tužkou, perem, uhlem. Žádné superdokonalé počítačové vizualizace, vše poctivá práce rukou – uhrančivá právě ve své drobné nepřesnosti.
Souběžně s pracovními náčrty vznikaly i četné kresby a dokonce i obrazy na volné náměty, které jsou nyní vystaveny poprvé. Ženské postavy, z nichž pak Pečený dokázal vyabstrahovat dekor skleněného artefaktu, kresby s historizujícími i náboženskými motivy, krajiny, zátiší. Dokonalou kresbu vidíme i na ukázkách nejranější tvorby Františka Pečeného, kterými jsou malované porcelánové vázy z roku 1946, kdy tento absolvent odborné sklářské školy v Železném Brodu a pražské Uměleckoprůmyslové školy krátce působil v Rudolfově huti v Dubí u Teplic.
Výstava jde ovšem dál za rámec životaběhu jednoho výtvarníka, který navzdory vysoké kvalitě svého díla, zůstává fakticky skryt v anonymitě – tak jak to u spojení umění a průmyslové výroby zhusta bylo a stále je. Skrze dílo Františka Pečeného i skrze ukázky z tvorby několika jeho kolegů, pracujících pro sklárnu v Heřmanově Huti (Františka Zemka, Václava Hanuše, Miloše Filipa, Jiřího Žoužely, Vladislava Urbana či Františka Víznera) ožívá celá jedna bohatá kapitola českého uměleckého designu. 
I proto by si výstava zasloužila být představena také jinde, v jiných galeriích či muzeích. 
A snad dojde i na monografii, na níž pracuje správce pozůstalosti Františka Pečeného, plzeňský výtvarný kritik a literát, spoluautor výstavy Pavel Hejduk. Je nutné z proudu času lovit podobné osobnosti, než budou zcela zasuty.

František Pečený a Heřmanova Huť. Autoři: Pavel Hejduk a Jan Mergl. Západočeské muzeum v Plzni, hlavní budova muzea, výstavní sál 1. Do 18. února 2018.








Žádné komentáře:

Okomentovat